حمد و سپاس او در حدّ اعلا و به گونهای اوج گرفته که با کوه ایمان پیامبران و ملائکه مقرّب الهی برابری میکند: «الحمد للّه حمداً یعادل حمد ملائکته المقربین و انبیاء المرسلین»
تمام افکار، رفتار و وجود او در حوزه توحید الهی گام مینهد. جمله زیبا و پرمعنای «لاحول و لاقوّة الاّ باللّه» در مکانها و موقعیتهای سخت و دشوار و فدا شدنها و فداکردنها، از کلامش به گوش میرسد. خود و دیگران را به خدا متصل کرده است؛ همه چیز و همه جا را از نیروی خدا میبیند.
حمد و سپاس او در حدّ اعلا و به گونهای اوج گرفته که با کوه ایمان پیامبران و ملائکه مقرّب الهی برابری میکند: «الحمد للّه حمداً یعادل حمد ملائکته المقربین و انبیاء المرسلین»
تمام افکار، رفتار و وجود او در حوزه توحید الهی گام مینهد. جمله زیبا و پرمعنای «لاحول و لاقوّة الاّ باللّه» در مکانها و موقعیتهای سخت و دشوار و فدا شدنها و فداکردنها، از کلامش به گوش میرسد. خود و دیگران را به خدا متصل کرده است؛ همه چیز و همه جا را از نیروی خدا میبیند.
وقتی از حرّ میپرسد: به یاری ما آمدهای یا به جنگ ما؟ گفت: برای مقابله و جلوگیری شما آمدهایم. امام علیهالسلام فرمودند: «لاحول و لاقوّة الاّ باللّه العلّی العظیم» و نیز چندباری که به پشت خیمهها آمد، این ذکر مقدّس را بر زبان داشت.
اخلاص برخاسته از ایمان و یقین حضرت، در تمام حرکات و سکنات او و اصحابش موج میزند و در این راه تنها رضایت خدا را مینگرد و میفرماید:
به خدا سوگند! از راهی جز این نخواهم رفت تا مشیّت الهی به وقوع پیوندد.
به فرمایش امام معصوم علیهالسلام در وصیّت خود به محمد بن حنفیه، تنها به هدف و قصد اصلاح و نه مال و قدرت و ظلم و ستم از مدینه خارج شده است.6 و همه چیز ممکن و در دسترس و تمام موجودی خود، اعم از جان، فرزندان و دوستان و اصحاب، همه و همه را در راه خداوند متعال فدا میکند تا جایی که مصداق خارجی و واقعی «ذبح عظیم الهی» میشود!
مقتل الحسین، خوارزمی، ج 1، ص 230.
5. اشاره به آیه «و فدیناه بذبحٍ عظیم» (صافّات / 107)